Egenanställning är ett sätt att fakturera utan företag som har växt snabbt de senaste åren. Att bli egenanställd är ett smidigt sätt att börja frilansandet innan du känner dig redo att starta eget företag. Det kan också vara en bra lösning om du vill få hjälp med administrationen av fakturor, löneutbetalningar och bokföring. 

Om du funderar på att använda ett egenanställningsföretag kan den här jämförelsen hjälpa dig göra rätt val. Ett par av företagen är grymt bra på service, andra har mycket låga avgifter. Några erbjuder blixtsnabba utbetalningar. Vi har jämfört sex av Sveriges populäraste tjänster för egenanställning/fakturering utan eget företag: Frilans Finans, Cool Company, Workamo, Cansolo, Gigger och Pay2me.

Vad har vi jämfört?

Vi har jämfört avgifter, betalningsavgifter och försäkringar. Dessutom har vi mejlat och ringt respektive företags kundservice samt satt ett omdöme på dem.  

Exempel på egenanställning

Du blir egenanställd hos ett företag som sköter all din löneadministration. Låt oss kalla företaget för “Egenanställd AB”.  Du jobbar med precis de uppdrag du vill och skickar själv ut fakturan till kunden. Kunden betalar fakturan till Egenanställd AB. Egenanställd AB redovisar skatt och sociala avgifter till skatteverket, samt betalar ut nettolön till dig. För tjänsten tar Egenanställd AB ut en procentuell avgift av fakturans totalbelopp.  

Vad innebär en avgift av fakturans belopp?

Företagen för egenanställning tar betalt i form av en procentuell avgift som dras av på varje fakturans totalbelopp. T.ex. tar Cool company ut 5,98 % i avgift per fakturabelopp. På en faktura på 5000 kr blir det 299 kr.  

Vad innebär expresspay/expressbetalning?

Har du ett jobb där intäkterna behöver komma in snabbt? Då kan expresspay/expressbetalning vara ett alternativ. Tjänsten innebär att du får betalt från företaget där du är egenanställd, redan 24 timmar efter att kunden godkänt fakturan. Du behöver inte vänta på att kunden ska betala fakturan, utan företaget där du är egenanställd betalar ut lönen direkt.  Ofta tar företagen ut ett par procent extra avgift för tjänsten. 

Vad är en ansvarsförsäkring?

En ansvarsförsäkring innebär att en ansvarigs skadeståndskostnader täcks. Detta gäller om man skadat en annan person eller dennes egendom. T.ex om du lägger ett golv och tappar ett tungt eller vasst föremål på golvet så att det blir skadat. Ett annat exempel är om du är IT-konsult och säljer en programvara som av misstag skadar kundens IT-system. I båda fallen kan en ansvarsförsäkring täcka kostnaderna för skadorna. 

Vad är en olycksfallsförsäkring?

En olycksfallsförsäkring kan ge ersättning om du vid en olyckshändelse får fysiska skador. En bra olycksförsäkring täcker även kostnader för transport till och från sjukhus, läkarbesöket och rehabilitering. En olycksfallsförsäkring gör det tryggare att jobba – det kommer helt enkelt inte kosta skjortan om du skadar dig svårt. 

Vad är en livsförsäkring?

En livförsäkring är till för dina anhörigas skydd om en nära skulle mista livet. T.ex. om du bor tillsammans med en partner i en villa som ni har lån på. Om du skulle dö finns det risk för att din partner inte har råd att ta över ditt lån och därmed inte kan bo kvar. Men tack vare livförsäkringen får hen en engångssumma så hen kan ta över lånet och därmed slipper flytta.  

Försäkringar har olika generösa försäkringsvillkor

Företagen som vi jämfört har olika generösa försäkringsvillkor. De har olika försäkringsbelopp och har olika regler för när försäkringen gäller och inte gäller. Därför rekommenderar vi att du läser igenom villkoren tillhörande försäkringen hos det företag du väljer. I flera fall kan det vara nödvändigt att även teckna en privat försäkring. 

Tabell över företagen

 

 

 

 

Avgift på fakturavärdet
När betalas lönen ut?
Finns expressbetalning?
Ingår livsförsäkring?
Ingår olycksfallsförsäkring?
Ingår ansvarsförsäkring?
Omdöme kunservice
Frilans Finans
6 %
Ca 5 bankdagar efter att din faktura godkänts av Frilans Finans.
Ja.
Ja.
Ja.
Ja.
Snabb svarstid, mycket kunniga
Cool Company
5,98 %
Ca 3 bankdagar efter kund betalat fakturan.
Ja.
Ja.
Ja.
Ja.
Snabb svarstid, mycket kunniga
Workamo
3 %
Ca 1-2 bankdagar efter kund betalat fakturan
Nej.
Ja.
Ja.
Ja.
Varierad svarstid, kunniga
Cansolo
3,95 %
Ca 5 bankdagar efter kund betalat fakturan.
Ja.
Ja.
Ja.
Ja.
Varierad svarstid, kunniga
Gigger
3,5 %
Ca 1-3 bankdagar efter kund betalat fakturan.
Nej.
Ja.
Ja.
Ja.
Lång svarstid, mycket kunniga
Pay2me
5,95 % < 35 000 kr, 3,95 % > 35 000 kr, 1,95 % > 100 000 kr
Ca 1-3 bankdagar efter kund betalat fakturan.
Nej.
Nej.
Ja.
Ja.
Snabb svarstid, varierad kunnighet

Frilans Finans

Hos Frilans Finans är du ordentligt försäkrad med både olycksfallsförsäkring, livförsäkring och ansvarsförsäkring. Grundavgiften är 6 procent, vilket är högst i klassen. När det gäller vanlig betalningsmetod skiljer sig Frilans Finans från konkurrenterna. Konkurrenterna väntar alltid tills kunden betalat fakturan innan de betalar ut lönen. Men Frilans Finans betalar ut lönen efter 5 bankdagar, även om kunden inte betalat fakturan. Detta är särskilt bra om du har en kund som är långsam med betalningarna. Men 5 bankdagar är också lång tid jämfört med de andra företagen. Vill du ha betalning inom 24 timmar kan du använda deras expressbetalning, mot en extra avgift på 1,5 procent av fakturavärdet. 

Hur var upplevelsen av kundservicen?

Kontakten med mejlen var snabb och vi fick väl utvecklade svar på alla våra frågor. Men det var ändå servicen via telefon som stack ut mest. Medarbetaren på kundservicen tog god tid på sig att tänka igenom och svara utförligt på mina frågor om betalningstid. Han var vänlig, tillmötesgående och kändes proffsig. 

Sammanfattningsvis är Frilansfinans ett företag med generösa försäkringar, tillgängligt kundservice och smarta lösningar för betalning – med klassens högsta avgift. 

Hyperlänk till hemsidan: Frilans Finans

Cool Company

Med sin grundavgift på 5,95 % av fakturavärdet är Cool Company bland de dyraste i klassen. Men för den högre avgiften ingår mycket. Olycksfall -och livförsäkring samt ansvarsförsäkring ingår. Du få lönen snabbt, 1-3 bankdagar efter att kunden betalat fakturan. Cool Company erbjuder också expressbetalning. Mot en avgift på 7,45 % av fakturavärdet får du lönen 24 timmar efter att kunden godkänt fakturan (inte betalat). 

Hur var upplevelsen av kundservicen?

Mitt första mejl fick jag svar på efter 3 timmar. Det andra mejlet svarades efter ett dygn. Jag fick långa och utförliga svar, som förklarades på ett sätt som var lätt att förstå. Telefonservicen svarade direkt och var lika hjälpsamma som mejlsservicen. 

Sammanfattningsvis är Cool Company ett företag med snabba betalningar, en kunnig och snabb kundservice samt en högre avgift. 

Hyperlänk till hemsidan: Cool Company

Workamo

Techbolaget Workamo är uppstickaren med en avgift på 3 %, vilket man får säga är lägst i klassen. Pay2me har visserligen 1,95 % i avgift, men bara på fakturor som är 100 000 kr eller större. Betalningstiden är 1-2 bankdagar vilket är snabbast i klassen. Olycksfall -och livförsäkring samt ansvarsförsäkring ingår. En sak de saknar är expressbetalning, vilket kan vara önskvärt om du vill ha lönen inom 24 timmar. 

Hur var upplevelsen av kundservicen?

Workamo har en telefonsupport som bara går att finna när du registrerar dig. Annars hänvisas du till mejlen. Kundservicen på telefon var tillmötesgående, kunnig och hjälpte mig att komma vidare med min registrering hos företaget.  Min upplevelse av kundservicen på mejlen var dock sämre. Jag mejlade frågor om expressbetalning, försäkringsvillkor m.m. och har ännu efter 4 dagars väntan inte fått något svar.

Sammanfattningsvis är Workamo företaget med klassens lägsta avgift, snabba betalningar, generöst med försäkringar och en support som är begränsad till mejlen. 

Hyperlänk till hemsidan: Workamo

Cansolo

Cansolo har en grundavgift på 3,95 % av fakturabeloppet, vilket är medel jämfört med konkurrenterna. Hos Cansolo betalas din lön ut ca 5 bankdagar efter att de fått in kundens betalning, vilket är bland den längsta tiden i klassen. Om du har bråttom erbjuds dock expressbetalning. Här lovas att du ska få lönen 24 timmar efter att du registrerat fakturan – mot en avgift på 7,95 % av fakturavärdet. 

Hur var upplevelsen av kundservicen?

Telefonsupporten var hjälpsam när jag ställde frågor om försäkringsvillkoren. Kundservicemedarbetare jag pratade med kunde inte allt men frågade om jag ville bli uppringd av hennes kollega som var insatt på området. Snyggt! Mejlsupporten får dock kritik. För två veckor sedan skickade jag två mejl med frågor b.la. om deras expressbetalning. Jag inväntar fortfarande svar.

Hyperlänk till hemsidan: Cansolo

Gigger

Gigger är ett av de billigare alternativen med 3,5 % i avgift. Olycksfall -och livförsäkring samt ansvarsförsäkring ingår, vilket är generöst med tanke på avgiften. De saknar expressbetalning så du får nöja dig med att få lönen utbetald 1-3 bankdagar efter att kunden betalat fakturan. 

Hur var upplevelsen av kundservicen?

Gigger erbjuder support på både mejl och telefon. Det tog tre dagar innan jag fick svar på mitt mail med frågor om villkor och deras erbjudande. Det är inte snabbt, men svaret hade bra information om mina frågor, med bra länkar om vart jag kunde fördjupa mig. 

Sammanfattningsvis är Gigger ett piggt alternativ med mycket låg avgift, flera försäkringar och en långsammare kundservice.

Hyperlänk till hemsidan: Gigger

Pay2Me

Pay2Me kan passa dig om du fakturerar riktigt stora belopp. Detta förklaras av deras minskande avgiftsmodell. För fakturor under 35 000 kr är avgiften 5,95 %. För fakturor mellan 35 000 -100 000 kr är avgiften 3,95 %. Och för alla fakturor över 100 000 kr är avgiften 1,95 %. Olycksfallsförsäkring och ansvarsförsäkring ingår, men inte livförsäkring. Betalningstiden är medelsnabb på 1-3 bankdagar, men expressbetalning erbjuds inte. 

Hur var upplevelsen av kundservicen?

Support  sker via mailen eller telefon. Jag mailade dem mina frågor på eftermiddagen och fick ett utförligt svar morgonen därpå, dessutom med exempel och kalkyler. Men när jag sedan mejlade frågor om hur stort försäkringsbelopp försäkringarna täcker, fick jag inget svar. Telefonsupporten var slöare. Kundservicemedarbetaren kändes smått irriterad av min närvaro och gav kortaste möjliga svar. Jag hade svårt att förstå vad som förklarades och när vi la på var jag fortfarande otillfredsställd.

Sammanfattningsvis är Pay2me företaget med mycket låga avgifter på stora belopp, har de flesta viktiga försäkringar och en varierande kvaliét på kundservicen. 

Hyperlänk till hemsidan: Pay2me

Hur samlade vi in informationen till artikeln?

Vi har samlat in information från respektive företags hemsida, dokument med villkor. Vi har också fört en dialog med respektive företags kundservice via telefon och mejl. 

Artikeln är skriven av Felix Kjellström, skribent på Gigway.

Joina en community av frilansare.

Gigway är en plattform för frilansare i Sverige som matchar bolag med specialister inom media, marknadsföring, design och IT. Hos Gigway kan du som frilansare chatta och förhandla pris direkt med kunden. Du kan jobba on site eller remote och avgör själv om du vill ta betalt per timme, heltid eller projekt. 

Looking for freelancers? Create a company account and post your gig for free.Read more
+